Tietoa mainostajalle › Tietosuojaseloste ›

Tuija Pludénin kehopositiivinen kaamos



Ihmiset luulevat, että elämä vaihtuu samalla kuin vuosikin ja siitä voi itse päättää. Ei voi, sama vanha elämä jatkuu vaan. Uusi tulee silloin kun sitä vähiten toivoo ja odottaa ja joku muu päättää uusiutua puolestasi: puoliso löytää uuden, työpaikka vaihtaa nuorempaan tai vartalosta hajoaa osa, joka on korvattava uudella. Niinä hetkinä elämä uudistuu niin että korvissa paukkuu ilman rakettejakin. Tästä syystä uuden vuoden lupaukset ovat vähintäänkin turhia, elleivät haitallisia, kuten tipatonkin ilman alkoholiongelmaa.

Tämä on nyt se vuodenaika, jolloin lehtien kannet huutavat uutta elämää, tipatonta ja salaatin syöntiä. Virhe. Kerron tässä omat uuden vuoden vinkkini, joilla selätät kaamoksen ja olet hengissä maaliskuussa.

Vinkki 1: Viina. Juon alkoholia läpi koko talven maltilla ja säännöllisesti. Sallitut päivät ovat keskiviikko, perjantai ja lauantai, jolloin on lupa juoda enemmänkin, jos on seuraa. Jos ei ole seuraa, niin kolme lasia viiniä ja saunasiideri riittävät. Tällä määrällä ei tule juopoksi, kun ohjelmasta pitää kiinni eikä osta tonkkia. Olen nyt jatkanut 20 vuotta enkä ole juoppo. Maaliskuussa sitten voi aloittaa tipattoman, jos siltä tuntuu. Itse en ole tipattomia tarvinnut koskaan, raskausajat riittävät tämän elämän tipattomiksi ja olivat kurjaa aikaa muutenkin.

Vinkki 2: Liikunta. Liikunnaksi lasketaan tammikuussa joka askel. Tässä kohtaa on hyvä ottaa sellaisia lajeja kuin saunajooga ja kotijumppa mainostauolla. Saunassa kun vähän venyttelee niin hiki nousee herkästi ja tuntee jotain tehneensä. Jos tulee lunta, kannattaa heti lainata joku lapsi ja mennä pulkkamäkeen. Se on iloista perinneliikuntaa. Myös uimahallit on keksitty talvea varten, etenkin poreallas. Täällä kannattaa kuitenkin pitää suu kiinni, sillä norovirus rakastaa uimahalleja. Ehkä on parempi jättää uintikin väliin ja hemmotella itseään runsaalla saunomisella. Ei ole turhaan saunaa keksitty juuri Suomessa - Islannin kuumista lähteistä olen kateellinen, mutta yhdistä saunominen paljuun, jos suinkin voit. Yhtä rentouttavaa kuin spa ja vähemmän viruksia.

Vinkki 3: Ruoka. Syö hyvä ihminen, mitä mieli tekee. Talvella parhaita ruokia ovat lämmintä juustoa sisältävät ateriat kuten fondue tai raclette tai mikä tahansa pasta, jonka päällä on runsaasti juustoa. Elämä pimeässä on kurjaa hyvin syöneenäkin eikä kiloja näe kuitenkaan talvivaatteiden läpi. Maaliskuussa sitten voi varovasti tutkia puntaria ja tehdä suunnitelman. Olen itse käyttänyt jo 20 vuotta sesonkivaatteita: talvihousut ovat kaksi kokoa kesähousuja isommat. Kevään tullen laihdutuskuuri onnistuu, kun tietää että joutuu muuten uusimaan koko garderoobin. Syön myös tummaa suklaata joka päivä, siinä on hyvää tekeviä vitamiineja. Talvella on syytä tarkastella itseään peilistä vain hämärässä valaistuksessa ja mielellään kasvopeilillä. Tällöin säilyy harmoninen minäkuva ja se vasta on kehopositiivisuutta parhaimmillaan.

Vinkki 4: Uni. Nuku aina kun voit. Nyky-yhteiskunnassa on virhe: talviunien puute. Agraariyhteiskunnassa ihmiset polttivat tuvassa päreitä, veistelivät puukolla ja nukkuivat läpi pimeän ajan, kun maatöitä ei voinut tehdä eikä iltaisin nähnyt mitään. Tästä syystä sinuakin väsyttää koko ajan ja tekisi mieli tarttua puukkoon. Se on luonnollista. Luonnotonta on tehokkuusyhteiskunta ja talvi, jossa väkisin kaamoksessa yritetään kirkasvaloilla, rännässä tarpomisella ja ilmaston tuhoavilla aurinkolomilla pitää ihmisessä sama vire yllä kuin kesäkuussa. Se ei onnistu: tästä yrityksestä seuraa ainoastaan vakava kevätmasennus. Jos et usko, käypä Espanjassa joulukuussa: kolmessa päivässä energiasi nousevat kattoon, olet kuin uusi iloinen ihminen vappuhulinassa ja paluu pimeään on jyrkkä ja helvetillinen. Tästä syystä en enää matkusta talvella. Luonnollista on olla pimeässä synkkä ja uuvuksissa ja antaa itsensä olla rauhassa. Muista se, äläkä soimaa itseäni väsyneeksi, laiskaksi ja lihavaksi. Kaamoksessa se on ihmisen osa.



Ei kommentteja

Ajatuksia, tunteita, rytmihäiriöitä? Sana on vapaa!

Sisällön tarjoaa Blogger.